Toerist geeft meer uit in Overijssel

In 2016 zijn de toeristische bestedingen in Overijssel opnieuw toegenomen. In totaal gaven de toeristen 320 miljoen euro uit aan overnachtingen, eten & drinken en activiteiten in de provincie. Dat is een toename van 5 miljoen euro ten opzichte van 2015.

Toerist geeft meer uit in Overijssel

Overnachten in hotel populair In 2016 zijn de toeristische bestedingen in Overijssel opnieuw toegenomen. In totaal gaven de toeristen 320 miljoen euro uit aan overnachtingen, eten & drinken en activiteiten in de provincie. Dat is een toename van 5 miljoen euro ten opzichte van 2015. De toename is vooral toe te schrijven aan de groei in hotelovernachtingen. Dat blijkt uit publicatie van de Regiomonitor Overijssel, een onderzoek van MarketingOost en provincie Overijssel.

De groei van de bestedingen met ruim zes procent is goed nieuws voor de vrijetijdssector in Overijssel. Uit de Regiomonitor blijkt dat het totaal aantal overnachtingen in 2016 met 0,7% is gestegen tot 6,7 miljoen. Met name de groei van het aantal Duitse en Vlaamse gasten heeft hieraan bijgedragen.

Hotels Toeristen geven gemiddeld iets meer geld uit tijdens hun verblijf in Overijssel. In 2016 gaf de toerist per dag €47,64 uit, in 2015 was dit nog €47,26. De toename is vooral te verklaren doordat duurdere vormen van verblijf in trek zijn. Zo steeg het aantal hotelovernachtingen met ruim 20%, goed voor 25 miljoen euro aan extra bestedingen. Hierbij gaat het om zowel zakelijke (40%) als recreatieve overnachtingen (60%). Accommodaties met een lagere prijs per persoon, bijvoorbeeld kampeerterreinen, zien provincie breed het aantal overnachtingen afnemen. Op de lange termijn scoort Overijssel op kampeergebied desondanks bovengemiddeld. In de periode 2012-2016 scoorde de sector in Overijssel een plus van 8,6%, ten opzichte van 0,4% landelijk.

Salland Salland laat een lichte groei zien en is een stabiele regio qua marktaandeel binnen Overijssel. Thea Huisman is merkleider van Salland Marketing, dat onderdeel uitmaakt van MarketingOost: “De groei in het totaal aantal overnachtingen in Salland zien we vooral in de hotelsector, met name door de toename van buitenlandse gasten. De bestedingen zijn stabiel gebleven. We zetten in op intensieve samenwerking binnen Salland en Overijssel breed, juist om de buitenlandse gast uit Duitsland en Vlaanderen te bereiken.”

Weerribben-Wieden In Weerribben-Wieden is een stijging in het aantal buitenlandse gasten dat naar de regio trekt. Jakob Ponstein is merkleider van Weerribben-Wieden Marketing, dat onderdeel is van MarketingOost: “Zowel binnen- als buitenlandse bezoekers boeken vaker een overnachting in een hotel. Er ligt nog een kans bezoekers langer in de regio te laten verblijven en meer te laten besteden. Met het ontwikkelen van nieuwe toeristische producten en goede logistieke verbindingen is dit mogelijk. Daar zullen we als regio samen aan moeten werken.”

Twente Twente heeft zijn marktaandeel binnen Overijssel verder versterkt en heeft inclusief de Heuvelrug marktaandeel van meer dan 50% in Overijssel als het gaat om bestedingen. Quirine ter Haar, merkleider van Twente Marketing, dat onderdeel is van MarketingOost: “Twente blijft groeien en ook dit jaar versterken we ons marktaandeel binnen Overijssel. Om deze groei voort te zetten, focussen wij in Nederland op het aantrekken van nieuwe doelgroepen en richten we ons op zowel de Duitse als Vlaamse markt.”

Hanzesteden De negen Hanzesteden in Overijssel en Gelderland hebben vanwege het grote aandeel van hotels een hoge besteding per nacht: €66,- per persoon, ruim boven het gemiddelde van €47,-. Het aantal overnachtingen in deze steden neemt ook toe. Elizabeth Stoit, merkleider van Hanzesteden Marketing: “Hanzesteden worden steeds populairder, zeker in het buitenland. Daarom voeren we verschillende campagnes in Duitsland en Vlaanderen markt uit. Dat zijn kansrijke markten en een buitenlandse bezoeker verblijft vaak meerdere dagen, wat weer goed is voor de ondernemers in de binnensteden.”

Vechtdal Overijssel Het Vechtdal heeft relatief de meeste kampeerovernachtingen en uit de cijfers blijkt dat deze sector is gekrompen. Desalniettemin zijn de totale bestedingen in het Vechtdal gelijk gebleven, omdat de besteding per nacht is gestegen. Tamara Toering, merkleider van Vechtdal Marketing: “In Vechtdal Overijssel hebben we veel campings, terwijl juist die markt onder druk staat. We presteren als regio wel duidelijk beter dan het gemiddelde van Nederland; onze campings hebben niet voor niets al die prijzen gekregen de afgelopen maanden. We zien ook dat met name de buitenlandse (Duitse) gast ons in sterk toenemende mate weet te vinden. Juist door samen te werken houden we de kampeersector in het Vechtdal vitaal: daar ligt voor mij de uitdaging.”

Regiomonitor De Regiomonitor Overijssel vertaalt provinciale cijfers zoals berekend door het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) naar regio’s. Hiervoor wordt aanvullend onderzoek gedaan onder alle toeristische-recreatieve bedrijven in het verzorgingsgebied van MarketingOost. Hierdoor is het marktaandeel van elke regio te bepalen. Het onderzoek wordt aangevuld met cijfers van bedrijven die te klein zijn om bij CBS in beeld te zijn. De bestedingen volgen uit onderzoek onder zakenreizigers en vakantiegangers, uitgevoerd door Nipo research. De combinatie van deze gegevens vormt de input voor de Regiomonitor Overijssel.